Cei mai mulţi antreprenori aflaţi la început de drum lucrează 10 ore pe zi, potrivit Barometrului start-up-urilor din România, realizat de EY România. Cu 16% mai mult decât angajații, care, conform Eurostat, lucrează în medie 39,8 ore pe săptămână. Dar, parcă altă satisfacție ai când știi că lucrezi pentru tine, nu-i așa?
Dacă plănuiești să îți crești sau să deschizi o afacere în e-commerce, un domeniu care se dezvoltă continuu, oferă multe oportunități, dar și multe variabile, sunt anumite etape pe care trebuie să le parcurgi. Permanent apar și sunt disponibile produse noi, însă multe dintre ele nu au un raport corect calitate-preț sau, mai rău, nu livrează ce promit. De aceea, alegerea produsului potrivit este primul pas pe care trebuie să-l parcurgi în călătoria ta din e-commerce.
Ce vreau să vând? Ce vor oamenii? Ce caută ei? Cum aflu asta?
Sunt numeroase variante prin care poți afla răspunsul pentru aceste întrebări, iar noi ne vom concentra pe principalii pași pe care trebuie să-i parcurgi în alegerea produsului „vedetă”.
Cercetează piața
Începe cu identificarea nișei tale, evită să vinzi produse de care piața este deja saturată și caută o nișă care nu este deservită. Îți va fi mult mai ușor să te remarci și să atragi clienți. Caută produse unice, inovatoare, care să ofere valoare clienților.
Să presupunem că ești interesat să vinzi mobilier pentru grădină. Sunt o mulțime de producători și comercianți care vând astfel de produse. Sunt mai puțini, însă, cei care vând mobilier realizat din materiale ecologice, plastic reciclat sau lemn recuperat. Deasemenea tot în zona de home&deco poți identifica lampadare realizate din materiale deosebite, inovative.
Caută să vezi care sunt cele mai noi reclame care apar pe rețelele de social media. Scopul tău trebuie să fie identificarea produselor în trend cu marjele potrivite, ce permite afacerii tale să fie mai profitabilă.
Sfat: Gândește-te la factorii care influențează decizia, și împarte-i în categorii, precum calitatea, prețul, brandul și funcționalitățile produsului, pentru a determina cât de atractiv va fi pentru clienți.
Analizează tendințele din industrie și află ce se vinde bine în prezent
Poți începe cu Google Trends, listele Amazon Bestsellers, grupurile de Facebook concentrate pe diferite tipuri de produse sau categorii, Instagram, grupurile Reddit dedicate special eCommerce-ului.
Apoi caută în marketplace-urile relevante gen eMag, Amazon, etsy, eBay. Poți găsi inspirație verificând ce este popular și în tendință la secțiunea "Cele mai căutate," "Cele mai dorite" și alte categorii care evidențiază cererea actuală a clienților. Pe Amazon poți identifica cât de popular este un produs pentru categoria lui, la secțiunea “Best Sellers Rank”.
Citește recenziile scrise de cumpărători
Recenziile clienților pot fi o adevărată comoară când cauți idei de afaceri profitabile. Acestea pot indica mulțumirile cumpărătorilor, pe de-o parte și nevoile și nemulțumirile lor, pe de altă parte. Pentru comercianții care deja au un istoric în piață, solicită furnizorilor cum anume să îmbunătățească un produs, luând în considerarea specificațiile din recenzii. De exemplu, pentru o instalație de brad Crăciun poți cere să fie rezistentă până la -30 grade.
Atât nevoile, cât și nemulțumirile pot reprezenta o bază solidă pentru businessul tău. Te întrebi cum poate o nouă afacere online să rezolve problemele și nevoile pieței? Oferindu-i produse care răspund perfect acestor nevoi.
Testează până la 30 de produse noi, în fiecare sezon
Odată ce ai decis ce tip de produs vrei să vinzi este timpul să evaluezi potențialul acestuia. Primul pas este să faci poze de calitate împreună cu descrieri complete și să afli care sunt concurenții tăi. Dacă sunt prea mulți, va fi destul de greu să ieși în evidență cu noul tău produs, dar nu și imposibil.
Găsește concurența și fii atent la modul în care își comercializează produsele.
Încearcă să te diferențiezi. Fii sincer când vorbești despre avantajele produsului tău față de cele ale concurenței. Poți sublinia aspectele pozitive ale produsului tău, cu siguranță, dar nu exagera - nu vei face decât să erodezi încrederea și credibilitatea pe care vrei să le construiești.
Apoi, ia în considerare câți bani sunt dispuși să cheltuiască oamenii pentru acest articol sau serviciu și dacă există tendințe sezoniere care afectează cererea pentru produsul tău. Spre exemplu, dacă ai decis să vinzi paltoane, trebuie să ai în vedere faptul că majoritatea oamenilor cumpără paltoane de iarnă în decembrie și mai puțin în alte luni ale anului - cu excepția cazului în care este neobișnuit de frig, desigur.
Identifică produse vedetă
Știai că doar 5% din catalogul unul magazin online reprezintă produse vedetă?
Poți găsi produse vedetă chiar și atunci când nu le cauți. Oportunitatea de a identifica produse vedetă pot apărea din rezolvarea unei probleme a clienților, atragerea pasionaților de hobby-uri, urmărirea pasiunii personale, valorificarea experienței profesionale și multe altele. Iată câteva sfaturi:
Calculează, în mare, marja de profit: Este esențial să găsești un produs care să aibă o marjă de profit decentă. Calculeză cât te-ar costa să produci propria versiune a unui produs popular. Nu te concentra doar pe prețul produsului, trebuie să ai în vedere și costurile de transport, ambalarea și taxele asociate cu vânzarea pe website-ul tău sau pe markeplace. Căută produse care au o marjă de profit mai mare, să poți obține un profit, dar să și păstrezi prețul competitiv.
Ia în calcul costurile de stocare și logistica: Nu uita să iei în considerare costurile de stocare și logistica asociată cu produsele tale. Verifică greutatea, dimensiunile și necesitățile de depozitare ale produselor pentru a estima costurile, cât mai precis.
Validează-ți ideea. Realizează sondaje cu potențiali clienți. Află dacă există cerere pentru produsul pe care vrei să-l vinzi prin listarea pe marketplace-uri și discută cu persoanele care ar fi interesate să-l cumpere pentru cât mai multe detalii. Este important să afli și cât ar fi dispuși să plătească pentru el. Înainte de a investi prea mult timp în dezvoltarea unui produs, cere feedback experților din industrie. Efectuază cercetări de piață și participă la conferințe și evenimente din industrie pentru a crea relații cu potențiali clienți și parteneri. Clienții au motivele lor pentru care cumpără, asta nu înseamnă că ele corespund motivelor tale, prin urmare, ai nevoie să înțelegi bine ce își doresc ei.
Testează produsul, asigură-te că îndeplinește standardele de calitate și că va funcționa conform intenției, încearcă-l în condiții reale, înainte de a-l lansa pe marketplace. Poți începe prin a vinde produsul la scară mică, pe rețelele sociale, spre exemplu. Așa, testezi dacă există vreun interes pentru el, iar apoi continui extinderea afacerii.
Listează oferte pe marketplace-uri multiple
Marketplace-urile domină piața actuală de e-commerce. Cum tot mai mulți consumatori comandă produse online, pasul firesc, pe care mulți retaileri îl fac, este să-și integreze magazinul online cu diferite marketplace-uri.
Cu software-ul potrivit, poți vinde pe mai multe canale cu același efort de care ai nevoie pentru a vinde pe un singur canal.
Concluzie:
Găsirea produsului perfect necesită timp, cercetare, poate câteva încercări nereușite și testare la fiecare început de sezon. Dar nu uita, clientul contează. Află care sunt nevoile lui și adaptează-te cerințelor lui. Dacă nu o faci tu, o va face altcineva. Ține cont și de interesele și pasiunile tale, iar cu produsul și strategia potrivită, cu siguranță îți vei construi o afacere de success în e-commerce.
Apropo de software-uri de listare pe marketplace-uri multiple, easySales refolosește structura și informațiile despre produse, pentru ca tu să listezi produsele ușor pe marketplace-uri și să începi vânzările de a 2-a zi! Dintre beneficii, de menționat sunt:
- Listarea simplificată și rapidă pe marketplace-uri populare: eBay, Amazon, eMag (Ro, Bg, Hu), Pepita, Altex, Flanco, Doraly, Elefant, Okazii, Cel, OLX, etc,
- Creșterea nivelului de control prin sincronizarea automată în timp real a stocurilor și actualizarea bulk a prețurilor, din toate canalele;
Funcționalități extra și avansate:
- Traduceri automatizate în orice limbă
- Notificări automate sms și e-mail
- Facturi și AWB-uri generate automat
- Auto – Price
- Poze Fundal ALB
- Filtre complexe
Dezvoltări accelerate ale platformei
- Rapoarte
- Cheie API
Comercianții care folosesc platforma easySales pentru a-și gestiona activitatea pe mai multe canale de vânzare, beneficiază, din prima lună, de creșteri semnificative ale traficului. După primele 3 luni de la listarea de oferte, pot înregistra cu până la 70% mai multe comenzi.