Deși centrele de distribuție și centrele de fulfillment joacă un rol similar în lanțul de aprovizionare, există unele diferențe semnificative între ele. În acest articol, vom arunca o privire asupra acestor diferențe și vom compara centrele de distribuție cu centrele de fulfillment. În acest fel, vei putea decide care dintre acestea este necesar pentru magazinul tău online sau de vânzare cu amănuntul.
În primul rând, să vorbim despre centrele de distribuție. Ele joacă un rol vital în fiecare lanț de aprovizionare transfrontalier.
Ce sunt centrele de distribuție?
Rolul principal al unui centru de distribuție este de a servi ca centru de tranzit pentru produsele din lanțul de aprovizionare. În multe cazuri, modul de transport se schimbă în centrele de distribuție. Să folosim un exemplu simplu. Îți desfășori activitatea în Statele Unite și achiziționezi produse din China. Inițial, produsele pe care le comanzi sunt transportate pe mare la centrul de distribuție situat într-unul dintre orașele de coastă din SUA. Acolo, produsele tale sunt descărcate și expediate direct către locația ta (sediul afacerii tale sau depozit) pe cale rutieră.
Este adevărat, în unele cazuri, centrele de distribuție pot funcționa și ca depozite. Majoritatea centrelor de distribuție au docuri de încărcare, o zonă amplă de depozitare și o secțiune de expediere, dar rolul lor principal este de a facilita tranzitul și de a circula stocul (nu de a-l depozita) într-un mod eficient. În plus, de obicei, centrele de distribuție nu expediază produse direct către clienții finali. Acesta este rolul unui centru de fulfillment.
Ce sunt centrele de fulfillment?
Când vorbim despre fulfillment, conceptul este puțin diferit. Centrele de fulfillment denumite frecvent centre logistice sau de gestiune, ajută companiile de retail și de comerț electronic să stocheze mărfuri și să le livreze direct către clienți. Mai simplu spus, vă puteți gândi la centrele de fulfillment ca la niște depozite avansate cu o gamă mult mai largă de servicii. Sunt mult mai centrate pe client și se ocupă frecvent și de retururi și reclamații. Multe centre de fulfillment oferă transport transfrontalier, permițându-le clienților să cucerească piețele străine fără investiții financiare suplimentare.
Dacă administrezi un magazin online și nu vrei să închiriezii un depozit (sau chiar să te ocupi de logistică pe cont propriu), poți decide să lucrezi cu un centru de fulfillment extern și să externalizezi către acesta toate procesele logistice. În acest scenariu, centrul de fulfillment (deținut de o companie de logistică terță parte) este responsabil cu:
- Primirea produselor de la distribuitorii și furnizorii tăi
- Depozitarea lor
- Preluarea și ambalarea produselor pe măsură ce apar comenzile (aceasta include securizarea coletelor, imprimarea AWB-urilor etc.)
- Expedierea coletelor direct către clienții tăi, atât intern cât și în străinătate (centrele de fulfillment lucrează direct cu curieri locali și internaționali și cu alți transportatori responsabili pentru așa-numita livrare last-mile)
Dacă gestionezi un lanț de aprovizionare transfrontalier (cross-border), produsele sunt trimise mai întâi către un centru de distribuție și apoi către depozitul sau centrul tău de fulfillment.
Centre de distribuție vs. centre de fulfillment : pe care ar trebui să îl alegi?
Nu există un răspuns simplu la această întrebare. Și este adevărat; lanțurile de aprovizionare transfrontaliere au, de obicei, atât centre de distribuție, cât și centre de fulfillment. Totuși, depinde de mulți factori, printre care:
- Modelul tău de afacere
- Complexitatea lanțului tău de aprovizionare
- Timpul de livrare a produselor tale
- Bugetul tău
În general, dacă activezi în sectorul comerțului electronic și vrei să economisești timp și bani, apelează la un centru de fulfillment. În acest fel, poți simplifica și scurta lanțul de aprovizionare și poți livra rapid produsele către clienți. Furnizorii tăi trimit produsele direct către compania de fulfillment. Pe de altă parte, dacă administrezi o companie de retail matură, cu o întreagă rețea de magazine fizice, centrele de distribuție par a fi o necesitate. Analizează-ți situația cu atenție, compară toate avantajele și dezavantajele ambelor soluții și ia o decizie în cunoștință de cauză.